Uhlíkový kompozit je vlastně plast vyztužený uhlíkovými vlákny. Tento materiál je využíván k výrobě tenisových raket, golfových holí, protéz a moderních letadel. Jako příklad pro vysvětlení použijeme civilní letadlo. Velcí výrobci civilních letadel, Boeing a Airbus, z kompozitů vyrábějí křídla včetně podélných výztuží i ocasní části, protože tento materiál má lepší vlastnosti než hliník. Při dělení kompozitů tradičním obráběním může při frézování docházet k delaminaci, trhlinkám a povytažení i vytržení vláken. Při použití vodního paprsku k ničemu takovému nedochází.
Moderní kompozitní materiály jsou lehké, ale dokáží být tvrdé a tuhé jako ocel nebo pružné jako guma, a přitom stále zvládají i namáhání nadzvukového letu. A přesně z těchto důvodů se kompozitní materiály velmi těžko řežou. Výrobci navíc uvádějí na trh nové a nové kombinace materiálů, které není možné tradičním obráběním zpracovávat.
Až donedávna se k řezání těchto netradičních materiálů používaly konvenční metody: soustruhy, frézy, kotoučové pily a brusné kotouče s diamantovými nebo karbidovými hroty. Vzhledem ke složení a orientaci vláken moderních kompozitů však docházelo k poškození - nadměrnému zahřátí - a roztřepení nebo delaminaci hran. Mnohdy bylo proto nutné materiály následně nákladně opracovat a řezání bylo navíc často pomalé.
Kompozity se objevují v mnoha různých formách. Do žáruvzdorných motorů se používají kovy vyztužené keramickými vlákny (kompozity s kovovou matricí). Inženýři se obvykle snaží snížit hmotnost a zároveň zajistit vyšší pevnost a pružnost nebo odolnost vůči vysokým teplotám. S takovými materiály mají výrobní provozy velké problémy, při řezání vodním paprskem od firmy Flow je však lze řezat rychle, přesně a bez poškození.